Jag minns när Furuvägen var en trampad stig
Min
farfar hette Anders Andersson och levde mellan åren 1874 och 1953.
Som ung tog han värvning som soldat, och fick då namnet Skålén
efter knektbostället, som låg i Skåperud i Hög. Efter några år
i kronans tjänst tog han avsked och blev arrendebonde.
Sitt första arrende
hade han på Mickelsön utanför Slottsbron. Där är min pappa, Karl
Viktor Skålén, född år 1897. Som ung jobbade pappa på bruket
i Slottsbron, där han barkade timmer. Han gick då fortfarande
i skolan om dagarna, och skötte arbetet på eftermiddagar och
kvällar. Det var flera ungdomar som åtog sig barkningsarbete
vid bruket på sin fritid, för att på så sätt hjälpa till med
familjens försörjning. Lönen var två öre för varje furustock
som de orkade få undan, för dessa fick inte vara med i tillverkningen.
Bruket använde endast gran i processen.
När pappa var
tolv år gammal dog hans mor. Fadern gifte då om sig och flyttade
till Kila, där han först tog ett arrende under Kila prästgård,
och senare arrenderade hemmanet Ström, också det beläget i Kila.
Hans nya fru blev tidigt sjuk i ledgångsreumatism och var liggande
i många år. Pappa Kalle kom tidigt till Säffle, där han togs
om hand av en moster. Hon var mor till Båt-Johan – Johan
E. Johansson – som hade båtbyggeri på östra sidan älven,
strax norr om Säffle Bryggeri. Där fick pappa börja arbeta och
lära sig till båtbyggare. Han bodde då hos Båt-Johan, i familjens
gula trävilla som låg i sluttningen bakom båtbyggeriet. I det
huset är jag född 1919, som äldste sonen i en syskonskara på fem.
Min mamma kom
ursprungligen från Bohuslän. Hon hette Juliana Henrietta Lindberg
och var född 1898. Hennes far hette August Lindberg och arbetade
som snickare i Grebbestad. När mamma var liten flicka flyttade
familjen till Värmland och bosatte sig i Herrestad på Värmlandsnäs.
Det ligger en liten tegelbyggnad till höger om vägen när man
från säfflehållet kommer till Herrestad. Där bodde familjen den
första tiden. Då var det mycket primitivt där, med jordgolv i
den lilla stugan. Efter ett tag flyttade familjen till en stuga
som låg närmare sjön, till en plats som heter Marieberg. Där
hade de ett litet jordbruk med ett par kor, men ingen häst. För
att hjälpa upp ekonomin åtog sig morfar snickeriarbeten hos bönderna
i trakten. Senare lämnade morfar familjen och flyttade till Stockholm,
där han också arbetade som snickare. Han fick där tag i ett nytt
fruntimmer som han flyttade ihop med.
Hur
mina föräldrar
träffades vet jag inte, men antagligen var det vid något tillfälle
då mamma besökte Säffle, kanske vid “mârten”. De gifte sig strax
efter det att jag blivit född, och vi bodde då hos BåtJohan.
Han bodde nere och vi uppe.
När jag var tre år
gammal flyttade vi till Åsgatan, där vi hyrde hos en murare Nilsson, “Räven” kallad.
Huset finns kvar och är det fjärde på vänster hand när man kommer
nerifrån Skogsvägen. Nilsson hade själv byggt huset. Han bodde
på nedre botten och vi bodde uppå.
En episod från
tiden på Åsgatan har särskilt fäst sig i mitt minne. Det var
vår och Nilssons hustru Hilda, som tyckte mycket om blommor,
gick och planterade i rabatterna omkring huset. Ute på gården
var jag, en liten parvel på tre år, och lekte för mig själv.
I ett obevakat ögonblick började jag rycka upp de nyplanterade
blommorna, som jag sedan stoppade in i ett så kallat katthål
i källarväggen. Men detta var ändå inte det värsta. I källaren
var husets skafferi beläget, och där förvarades bland annat mjölk
i en öppen kruka – det fanns ju inga kylskåp på den tiden.
Blommorna hamnade i den mjölkfyllda krukan. När tant Hilda senare
upptäckte vad jag hade ställt till med blev det naturligtvis
ett himla rabalder.
Omkring 1923 köpte
pappa en tomt i korsningen av nuvarande Trädgårdsgatan och Sundsborgsgatan,
och började bygga ett hus där. Det var Jonasson på Sund som ägde
marken, och han hade redan sålt en del tomter i området. Det
var väl också det som gjorde att pappa valde att bygga just där.
Några gator fanns ännu inte, utan det gick stigar mellan de få hus
som byggts. Jag var ofta med pappa vid nybygget och lekte, medan
han snickrade på vårt nya hem. En gång när jag var där kom en
tant som hette Sundberg och gick förbi. Hon bar på en kartong
fylld med några för mig helt okända bär. Nyfiken som barn är
frågade jag:
– Vad är
det där?
– Jordgubbar,
sa tanten, vill du smaka?
Det ville jag
naturligtvis. Det var första gången jag fick smaka jordgubbar,
och jag tyckte att det var utsökt gott.
– Ställ den där, sa jag och pekade på stubben. Då skrattade
tant Sundberg, för det var ju inte meningen att jag skulle få äta
upp alltihop inte.
När huset så småningom
stod färdigt och vi skulle flytta in, gick vi och bar våra saker
dit. Furuvägen fanns inte då, utan det var en stig bara. Jag
fick bära en palm minns jag; det var en kruka med några blad,
och naturligtvis tappade jag krukan så att den gick i kras.
Det fanns redan
flera färdigbyggda hus i närheten av vårt nya hem. Bland annat
hade några arbetare anställda på Sund köpt tomt och uppfört hus
där. Dessa var belägna söder om nuvarande Trädgårdsgatan, som
på den tiden bara var en stig. På sin väg till och från arbetet
vid Sund använde de den grusväg som alltjämt går öster om Näsvägen.
Pappa hade en
arbetskamrat vid båtbyggeriet som köpt tomt och byggt omedelbart
väster om vårt hus. Han hette Johan Kristian Svärd och vi hade
uthusen stående rygg i rygg med varandra, alldeles invid tomtgränsen.
I uthuset var det vedbod och dass, och intill där fanns hönshus
och svinstia. För liksom de flesta gårdsägare på den tiden hade
vi höns och hushållsgris. Väster om Svärds hus bodde det en som
hette Johansson. Det huset fanns också innan vi kom till platsen.
När jag var omkring
sex år gammal fick jag följa med pappa och hälsa på farfar, som
då fortfarande arrenderade Ströms herrgård i Kila. Vi cyklade
dit, och jag fick sitta på stången på pappas cykel. Det var ingen
angenäm åktur precis, för vägarna var på den tiden fulla av gropar
och ojämnheter.
Farfar började
nu få nog av jordbruksarbete, och han sa så småningom upp arrendet
på Ström och flyttade till Säffle. Där bosatte han sig först
i det lilla torpet Tuva, beläget i sluttningen ovanför den gamla
kvarnen. Stugan, som givit namn åt Tuvagatan, finns ännu kvar
och är nog ett av
Säffles äldsta hus. Farfar skaffade sig nu
egen häst och slog sig på åkareyrket.
Jag var flera
gånger och hälsade på farfar i den lilla stugan vid älven, och
minns ännu hur det såg ut där inne. Stugan bestod av ett rum
och kök. Familjen sov i en utdragssoffa i köket, och tillgodogjorde
sig på så sätt värmen från köksspisen. I det andra rummet fanns
en kamin, som var placerad emot skorstensmuren och hade gemensam
rökgång med köksspisen. Där inne var det storblommiga tapeter
med guld i på väggarna. Diskade gjorde de utomhus, åtminstone
under den varma årstiden. Det fanns en bänk ihopsnickrad av ribbor
ute vid husväggen, och där brukade också mjölkflaskan stå på tork.
Ganska snart efter att farfar etablerat sig i Säffle började
han se sig om efter en ledig tomt, där han skulle kunna bygga
sig ett eget hus. Han hittade också en sådan, belägen i nordvästra
korsningen av Hyttegatan och Tuvagatan, och började genast bygga.
Det fanns då två byggmästare, Stigler och Berglind, som slagit
sig samman och byggde hus i det området. Om det var dessa som
byggde huset åt farfar eller om han själv byggde, är mer än jag
vet.
Min första skoltid
tillbringade jag i Västra skolan på andra sidan älven, så det
var en bit att gå. I småskolan hade vi en fröken som hette Majken
Karlsson, och i folkskolan hette lärarinnan Edit Sjöqvist. I
sång hade vi en lärare som hette Forslund.
Men så byggdes
epidemisjukstugan om och blev till Östra skolan, och då skulle
vi flytta dit. Det blev ett lämmeltåg genom hela Säffle. Strax innan
vi slutade skolan det läsåret, fick alla barn i klassen
en sak att bära med sig till den nya skolan. Då var inte missionskyrkan
byggd, och Rolfserudsvägen gick mellan några hus bakom där. En
av våra kamrater, Hjalmar Forsberg, bodde i ett av husen där
som kallades “Tvista”. När vi kommit dit passade jag och några
andra pojkar på att sätta oss att vila i gräskanten invid vägen.
Vi tyckte vi skulle ha paus. När vi sent omsider kom fram till
den nya skolan, stod en lärarinna som hette Emelia Bystedt och
tog emot oss. Och hon var inte nådig. Var enda pojke fick sig
en ordentligt örfil, som straff för att vi hade varit borta så länge.
När det var bad
på skolschemat fick vi bege oss till badhuset, som var inrymt
i ett gammalt garveri strax norr om Strömbron. Där var en brygga
som man måste gå över för att komma ner till badhuset. Det var
ett plåtslageri där nere också. Lagerberg hette han som hade
det.
När man byggde
brandstationen uppe vid Tingsgatan revs det gamla badhuset, och
ett nytt badhus uppfördes nästan på samma plats där det gamla
stått. Plåtslagare Lagerberg flyttade då sin verksamhet till
andra sidan Östra Storgatan, till ett litet hus bakom kvarnen.
Söder om badhuset
fanns sedan tidigare en långsträckt byggnad i sten, som vände
ena gaveln mot älven. I denna byggnad inrymdes församlingshemmet.
Innan polis och
brandstationen uppfördes vid Tingsgatan i början på 1930talet,
inrymdes dessa båda verksamheter i en mindre byggnad på tingshusets
område. Det var ett långsträckt envåningshus beläget utefter
tomgränsen mot Tingsgatan. Innanför husets södra gavel låg poliskontoret
i en mindre lokal medan brandstationen, som upptog det större
utrymmet, var inrymd norr om detta. Båda hade ingångarna belägna
inåt gården, på husets östra långsida. Brandstationen hade två stora
portar, en för brandsprutan och en för det utryckningsfordon
på vilket brandslangarna transporterades. Brandsprutan var en ångspruta,
men tidigare hade man betjänat sig av en handdriven spruta för
fyra man, och även den fanns kvar och stod inne i brandstationen.
När eldsvåda utbrutit
tillkännagavs detta genom att man slog på en stor triangel av
järn, som hängde på brandstationens södra gavelvägg. Man sköt
också med två kanoner, som var placerade på tingshusgården och
var riktade ner mot älven. Den som anförtrotts uppdraget att
avfyra dessa kanoner var polisen Stridsberg, som bodde i ett
hus på andra sidan Tingsgatan.
Både brandsprutan
och slangvagnen var hästdragna. Hästarna som användes till detta ägdes
av en åkare Johansson, som bodde och hade sitt stall vid Tingsgatan,
strax norr om bröderna Dahlströms bageri. Järnstaket gick då inte
runt hela tingshusgården, varför det gick att obehindrat ta sig
ut därifrån med utryckningsfordonen.
Efter att brandkåren
slutfört sitt uppdrag och återkommit till brandstationen, hängdes
brandslangarna upp på tork i klockstapeln norr om tingshuset.
Klockstapeln var från början öppen nedtill, men sedan den försetts
med väggar utnyttjades den av brandkåren som förvaringsrum för
brandslangarna.
Några finkor för
förbrytare och fyllerister fanns inte i den kombinerade polis
och brandstationen. Dessa var istället inrymda på nedre botten
i tingshuset, och hade galler för fönstren.
Norr om tingshuset
finns en mindre fyrkantig byggnad i sten. Där inne förvarades
förr likvagnen och blomvagnen, d.v.s. den vagn som vid större
begravningar följde efter likvagnen och transporterade de kransar
och blombuketter som skulle till kyrkogården.
Likvagnen, som
drogs av två svarta hästar, hade ett tak från vilket det hängde
ner tofsar. Även blomvagnen, som drogs av en häst, hade tak och
tofsar samt en cirka tio centimeter högt staket som skulle förhindra
att blommorna gled av vagnen.
Kvarnen vid Strömbron
var försedd med ett väldigt stort vattenhjul. Men jag såg aldrig
att det var igång. När man i slutet på 1920talet upphörde med
kvarnrörelsen blev det istället spisbrödsfabrik i kvarnbyggnaden.
Då byggdes en hög tegelskorsten, som stack upp från ett litet
pannrum strax söder om kvarnen. Den blev visst inte så bra den
där skorstenen, så den ersattes snart av en plåtskorsten, som även
den utgick ifrån pannrummet, men var placerad något närmare kvarnhuset.
Denna skorsten blåste ner en stormig oktobernatt, och då byggde
man en ny tegelskorsten, som placerades nästan mitt i kvarnhuset.
Det har alltså funnits minst tre skorstenar i anslutning till
den gamla kvarnen.
Vid ett tillfälle
utbröt en häftig brand i spisbrödsfabriken. Båt-Johan, hos vilken
pappa var anställd, var vid tillfället vice brandchef. Det var
ju inte ont om vatten precis, och man sprutade på för fullt för
att få bukt med elden. I kvarnhuset fanns stora kar, i vilka
degen brukade blandas till. Dessa blev fulla med vatten, som
spädde ut degen och bildade en seg, klibbig massa. I ett av dessa
kar lyckades BåtJohan drulla i, och när han kom upp lär han ha
sett ut som Näcken ungefär. Den där händelsen
fanns med i en revy här i Säffle sedan. Det var visst Arne Thor
som var pappa till den revyn. Arne Thor var mycket tillsammans
med en som hette Engström, men som allmänt kallades “Baron”.
Han var en duktig fotbollsspelare. En annan duktig idrottsman
var Ahreskog. Han var simmare. Tillsammans med en kompanjon startade
Ahreskog en tvättinrättning i badhuset nedanför brandstationen.
Kompanjonen blev visst gift med badmästare Lundbergs dotter sedan.
Det skojades en hel del i revyerna om den där tvättinrättningen
också.
På Nytorget var
det fotbollsplan. Man spelade i nordsydlig sträckning, och publiken
brukade stå i sluttningen av åsen som fanns väster om fotbollsplanen.
I torgets södra ände invid Sifhällagatan, låg ett hus som kallades
för Gullgården. Det var beläget mellan skomakare Nordgrens hus
vid Näsvägen och nuvarande Torggatan. Det är numera en parkeringsplats
där. De som bodde i Gullgården var väldigt irriterade på alla
fotbollar som sparkades in dit. De klagade hos köpingen, och
det sattes då upp ett högt stängsel, som gick nordost om deras
tomt, och hindrade bollarna från att komma in dit. Långt senare
flyttades det där huset ut till Södra Skane. Det rullades dit
ut.
På Nytorget tävlades
det även i längd och höjdhopp samt i löpning. Erik Löfgren och
ett par andra pojkar var duktiga på att springa. I åssluttningen
hade IFK Sifhälla, som var den första idrottsföreningen i Säffle,
sin omklädningspaviljong. Det var ett litet fyrkantigt hus, med
taket lutande åt alla fyra håll. Invändigt fanns bänkar utefter
väggarna. Men så startades Säffle sportklubb, och de hade till
en början inget omklädningsrum, utan klädde om uppe på berget.
Det var nämligen ett berg uppe på åsen, där det tagits sten en
gång i tiden.
I det numera rivna
så kallade Rosa huset, som var beläget söder om Nytorget och
Sifhällagatan, bodde bagare Johannes Jansson. Han var pappa till
Erik Jansson, som numera basar för sjukvårdspartiet. Det var
en snäll gubbe. Han tyckte synd om pojkarna i sportklubben, som
tvingades byta om under bar himmel, och ställde sin källare till
förfogande som omklädningsrum åt dem.
När IF Sifhälla
kommit med i den högre serien fordrades en större spelplan, och
fotbollsplanen på Nytorget utökades därför något. När detta skedde
kan jag inte säga, men de grävde då ur kanten mot åssluttningen
några meter så att fotbollsplanen blev litet större.
Jag minns när
ugnen i bagare Janssons hus byggdes. Då kördes det dit en massa
glas från bryggeriet. Så murades det upp en väldig bakugn. Glaset
krossades och lades i ett tjockt lager inne i ugnen, och så lades
det på ytterligare ett lager med murbruk. Detta gjorde man för
att ugnen skulle hålla värmen så mycket längre, för det var ju
inte elektriskt då utan man eldade med ved.
Mitt första jobb
var just hos bagare Jansson. Det var medan jag ännu gick i skolan.
Vi var två grabbar som arbetade där som springpojkar. Frits Edén
hette den andre pojken. Det var att gå upp tidigt om morgonen.
Medan den ene skrapade plåtar fick den andre gå med bröd till
Bergsgatan, där Jansson hade en filial med en anställd dam som
biträde. Hon hette Ingegärd och blev gift med vaktmästare Harald
Johansson på Tingshuset. Filialen var inrymd i källaren till
ett hus som ägdes av orgelfabrikör Berggren, och låg i korsningen
mot Billerudsgatan. Brödet låg i lådor staplade på en dragkärra,
som jag sköt framför mig. Kärran hade järnskodda trähjul som
slamrade mot stenläggningen. Det var lång väg att gå från bageriet
vid Nytorget och till Bergsgatan. På den tiden var Kapellbacken
dessutom något brantare än vad den är idag. Två gånger om dagen
fick vi göra denna vandring, fram och tillbaka. Först på morgonen
innan skolan började och sedan på eftermiddagen, när de nya limporna
var färdiga.
Om vintrarna gjordes
det i ordning skridskois på Nytorget, och där höll vi smågrabbar
till och åkte skridskor. Men fotboll sparkade vi inte där, utan
vi hade egna små fotbollsplaner i kvarteren i närheten av våra
hem. Oftast höll vi till och sparkade boll på ett gärde öster
om nuvarande Sundsborgsgatan. Det var gammal myrmark där, och
myren har givit namn åt Myrgatan där Margit och jag numera bor.
Gatorna och husen här har tillkommit ganska sent. Sundsborgsgatan
byggdes av AKarbetare, och då kom de inte längre än till korset
vid Högalidsgatan, för där var det berg i vägen. Högalidsgatan
var inte heller framdragen dit ner då, utan började först vid
Myrgatan.
Vi brukade också sparka
boll på den mark invid Näsvägen där trädgårdsmästare Emanuelsson
senare hade sina odlingar. Detta var alltså före Emanuelssons
tid, och det fanns då inga odlingar där. Det var en stor gräsplan
bara.
Nytorgsgatan fanns
inte när husen byggdes uppe på åsen där bakom, utan vägen gick
på översidan, bakom husen så att säga, ovanför uthusen. Ja,
väg förresten, det var väl snarare en stig. Det behövdes ingen
väg då, för det var ingen av husägarna som hade bil. Området
ner mot nuvarande Nytorgsgatan var då inte så intressant, utan
de flesta av husägarna hade lite mark öster om den gemensamma
vägen eller stigen. I hörnet mot Trädgårdsgatan bodde en som
hette Johansson. Nästa hus byggdes av en som hette Gustafsson.
Hustrun hette Kristin, och vi kallade det “Kristinhuset”. Hon
hade en dotter som hette Dagny och en som hette Margit. Den senare
hade bara en arm. Nästa hus ägdes av Olle Olsson som startade
Obelivs en gång i tiden. Sen kommer Kalle Höögs fastighet och
på samma tomt byggde Höög ett uthus som även innehöll en lägenhet
på ett rum och kök. Där bodde en Svensson som kallades “Grammofon”.
Därefter kom Olle Dahlgren, som tidigare ägt hus på Tuvagatan.
På nästan samma tomt ligger ett hus som ägdes av en som kallades “Lutfisken”.
Jag tror att han hette Johansson i efternamn. Den stora tomten
ute vid Sifhällagatan, mitt emot Samrealskolan, ägdes av en kapten
Bryngelsson, som också bodde där. Han var egentligen ångbåtsmaskinist,
och gick på de stora amerikabåtarna. På Bryngelssons tomt, nere
vid Nytorgsgatan, byggde på senare år skogsägareföreningen ett
stort tegelhus med fyra lägenheter. Där är Vailets vävstuga nu
bland annat.
Vattenledning
fanns ju inte när farsan byggde vid Trädgårdsgatan. Men i nordvästra
hörnet av nuvarande Nytorgsgatan/Trädgårdsgatan fanns en vattenkastare,
där vi som bodde i området kunde hämta vårt dricksvatten. Längre än
så hade köpingen inte dragit sin vattenledning.
En kvinna som
hette Wennberg, men allmänt gick under benämningen “Fiskarflickan”,
sålde fisk i källaren till det hus i norra hörnet av Sundsgatan/Fogdegatan,
där Bennys cykelverkstad senare var inrymd. Hon bodde i Byfeldts
hus i sydöstra korsningen av Trädgårdsgatan/Näsvägen, och brukade
ha en isbinge stående invid vattenkastaren vid Trädgårdsgatan.
Där hämtade hon också vatten när hon skulle lägga lutfisken i
blöt. Hon var änka och hade varit gift med en fiskare, som om
vintern hade sin båt stående invid isbingen. Den drogs på vagn
av en häst från hamnen vid Sundsmagasinet, där inga båtar fick
ligga uppdragna på den tiden. Det var en båt som drevs av en
Brucemotor.
Byfeldt, som ägde
huset där “Fiskarflickan” bodde, var en stor och tjock gubbe.
Kapten kallade han sig, men har var väl lots egentligen. Var
han var lots vet jag inte, för inte var det i Säffle. Han var
borta långa tider och så kom han tillbaka och var hemma ett tag.
Söder om Byfeldts
hus byggde en som hette Torsell. Han jobbade på Billerud och
blev ihjälslagen av något som kallades “kalkhund”. Det fanns
en bana högt upp till syratornet, och på den banan gick det en
vagn som kallades “hund”. Det lastades kalk i den där nere, och
så gick den upp för banan och tippade sig själv där uppe. Torsell
hade just lastat vagnen och den var på väg upp, men så gick vajern
av och vagnen kom nerfarande och krossade honom.
Nästa hus vid
Näsvägen byggdes av garvare Åsberg. Han var bas i Envalls garveri
nere vid älven. I nästa hus bodde skomakare Jansson där sönerna
jobbade som skräddare hos Gerdin. En annan broder stod bakom
disken hos Lindebergs. De blev aldrig gifta. Jag minns inte gubben
men mamman minns jag. Sista huset på vänster hand innan man kommer
fram till Grengatan beboddes av en skomakare Svensson. De där
husen gick allmänt under benämningen “Gesällhusen” av den anledningen
att det bodde så mycket hantverkare där.
Öster om Byfeldts
hus, i den södra korsningen av Trädgårdsgatan/Nytorgsgatan ligger
ett hus som byggdes av en som hette Olsson. Han var på något
sätt släkt med Pelle Jansson. Öster om det huset var det en som
hette Jansson som byggde. Han var rättare på Sund. “Rättemoran” kallades
frun i huset. Det ursprungliga huset är numera rivet. Jag vill
minnas att de byggde det nya huset runt om det gamla, och sedan
rev det gamla inifrån. Nästa hus, byggdes av Axel Axelsson. “Jobb-Axel” kallades
han. Sista huset, uppe vid Furuvägen, byggdes av gubben Linder,
som även byggt ett hus på Furuvägen. Huset är idag rött och ligger
ganska långt in på tomten. Denne Linder arbetade på Sund, liksom
de övriga som fick tomter där söder om Trädgårdsgatan.
I nordvästra hörnan
av Trädgårdsgatan/Näsvägen finns ett rött hus som är byggt i
vinkel. Den västra vinkeldelen är en senare tillbyggnad. Ursprungligen
var huset långsträckt och låg intill den norra tomgränsen. Att
huset var långt berodde på att det var sammanbyggt med ett stall,
som låg väster om själva bostadsdelen. Det där huset kallades
för “Prästhuset”, av den anledningen att det tidigare bott en
pastor Hedner där. Vad jag minns så bodde det två äldre damer
där, mor och dotter Alma och Nea Löfgren. På gården fanns det
en mina från första världskriget.
Norr om “Prästhuset” bodde
en familj som hette Hasselgren. Och i ett gårdshus på den tomten
bodde en karl som varit i Amerika. Jag tror att han var släkt
med Hasselgrens på något vis. Under sin tid i Amerika hade han
troligtvis sysslat med förgyllning, för han förgyllde och lagade
klockfodral och speglar bland annat. Han var ungkarl och bodde
i samma rum som han arbetade.
Vi småpojkar var
ibland där och hälsade på honom, och då visade han oss små häften
med påsar som innehöll bladguld. Vi fick ta i det där och då försvann
det i handen. När han arbetade med detta hade han ett slags vätska
som han först penslade på där guldet skulle sitta. Sedan hade
han ett rör med ett munstycke som han sög fast bladguldet med
och så lade han det där han skulle förgylla. Det där tyckte vi
var mycket spännande.
Efter sex år i
folkskolan gick jag något år i aftonskolan, som fanns på den
tiden. Därefter började jag som lärling hos BåtJohan. Min pappa
jobbade då fortfarande kvar. När jag började hos BåtJohan nere
vid Tingvallastrand fanns bara den äldsta verkstadsdelen. Det
var en rektangulär, låg byggnad i nordsydlig riktning, med en
mindre utbyggnad mot öster. Den enda uppvärmningsanordning som
fanns var en liten kamin som stod invid den södra väggen. Denna
kamin var dock långt ifrån tillräcklig för att värma upp verkstan.
Den spred bara lite värme till den närmaste omgivningen. Vintertid
var det därför ganska kallt därinne. När man kom på morgonen
var verkstan utkyld. Efter en stund kom BåtJohan ner och tände
i kaminen, och så stod han där en bra stund med ryggen vänd åt
kaminen och med händerna på ryggen och värmde sin nymornade lekamen.
Det har berättats
mig att innan den äldsta byggnaden uppfördes höll BåtJohan till
med sitt båtbyggeri under en presenning, som var uppspänd under
ett stort träd som växte där Tingvallagatan går idag.
Som regel arbetade
vi med tre båtar samtidigt. Men det var små båtar, till en början
mest roddbåtar. Senare tillverkade vi en typ av utombordare som
kallades “Göteborgsbåten”. Det var den första utombordare som
gjordes av oss. Den hade ett uttag i aktern för motorn. Vi tillverkade
väldigt många exemplar av den båten. Lagerutrymmet var ju inte
stort, så vi fick stapla dem ovanpå varandra.
Tidigare lär BåtJohan även
ha byggt pråmar. Det fanns ett gammalt nedlagt pråmvarv invid älven
nere på Sunds marker när jag var barn. På den tiden gick det
ner ett staket mellan Sunds ägor och Säffle köping. Precis invid
gränsen där, på köpingens mark, låg pråmvarvet. Det var ungefär
där den nuvarande gångvägen upp mot Sund börjar. Till anläggning
hörde ett litet sågverk. Vem som ägt det vet jag inte, men antagligen
hade det hört till pråmvarvet. De sågade väl virket till pråmarna
där. Sågen hade drivits med hjälp av en lokomobil. Såghuset,
lokomobilen och remskivorna som drivit sågen fanns ännu kvar
när jag var barn. Men kopparrören som hörde till lokomobilen
var det någon som stal. Balkar och vajrar som använts till att
dra de färdigbyggda eller reparerade pråmarna ut i älven fanns även
kvar.
När jag var barn
höll vi ungar ofta till och badade där nere. Sundsbryggan fanns
redan då, och från denna hade vi av några tomma bensinfat och
ett par plankor gjort en anordning som vi kunde hoppa och dyka
ifrån. Det var väl en meter högt ungefär. Efter badet brukade
vi ligga och sola på taket till den gamla sågen. Vi byggde också flottar
av stockar och bräder som vi hittat, och på dessa tog vi oss över älven
till Karlsborgsåsen. Där blev vi ofta bjudna på saft av tanten
som bodde i Karlsborgsstugan som då fanns på berget där. Stugan
var mycket gammal och förfallen. På en del ställen var golvet
uppruttet och saknade ordentliga plankor.
Den gamla magasinsbyggnaden
som finns på östra sidan älven användes på den tiden till kvarn.
Gustafsson hette kvarnägaren, och han hade sin bostad i godsägare
Sjödahls tidigare villa ovanför kvarnen. Denne Gustafsson tog även
emot en del av det gods som med båt skeppades till Säffle. Bland
annat lossade sockerskutorna sin last vid bryggan där. Frida
och Mossi hette de båtar som kom med socker. Sockret hade på den
tiden formen av en pyramid, och varje sådan sockertopp var inslagen
i papper och omknuten med snören. När Frida eller Mossi var på väg
att angöra Sundsbryggan, gick djungeltelegrafen bland ungarna
i grannskapet. Sockret lossades nämligen för hand; ett arbete
som vi gärna hjälpte till med. Vi ställde då upp oss på ett långt
led, som började nere i båten och slutade inne i magasinet, och
så gick langen av sockertopparna. Råkade någon tappa en sockertopp
så att den gick i kras, räknades den som spill och fick omhändertas
av oss barn. Och naturligtvis såg vi till att detta hände med åtminstone
en sockertopp; det var ju därför vi var så angelägna att få hjälpa
till.
Det magasin av
sten som ännu finns nere i hamnen vid Sund disponerades på den
tiden av bensinbolaget Shell. I ett likadant magasin, beläget
längre upp i backsluttningen, hade Esso sin depå. Bensin och
olika slags oljor kom i stora fat med båt utifrån Vänern. Faten
förvarades sedan i dessa magasin, för att sedan undan för undan
hämtas med lastbil och köras upp till de olika mackarna i stan.
Grosshandlare Gustav Andersson skötte distributionen av Shells
produkter. Vem som hade hand om Essos minns jag inte.
Alldeles ovanför
det övre magasinet fanns ett stall, där hästarna som fraktade
säd till valskvarnen fick stå och vänta. Böndernas kvarnresor
skedde ju ofta vintertid med släde, och det kunde då vara skönt
för hästarna att slippa stå ute och frysa medan säden maldes
till mjöl. Och väntan kunde ibland bli lång nog, för bonden passade
som regel på att gå upp i samhället för att uträtta vissa ärenden
när han ändå var i stan. Cementgolvet till det där stallet finns ännu
kvar, och man kan däri se de gropar som hästarnas hovar åstadkommit
i spiltorna.
Nere vid älvstranden
fanns på den tiden en liten badhytt. Den ägdes av Jonasson på Sund
och användes av folket där som omklädningsrum före och efter
badet. Den hade sittbänkar runt väggarna och var stor som en
mindre lekstuga ungefär.
Även Lilliehöök
hade ett privat badhus. Det låg på kanalbolagets område, strax
söder om den gamla smedjan. Badhuset var väl inhägnat med ett
högt stängsel, som hindrade insyn.
Det föremål som
på flera gamla fotografier syns i älven invid Stenmagasinet,
och som var omgärdat av ett vitt staket var däremot inget badhus,
utan en motorbåtsbrygga.
I närheten av
Stenmagasinet fanns i gammal tid även en tvättbrygga med ett
plåttak över. Den var avsedd för allmänheten, men knappast någon
vågade gå dit för bryggan kapsejsade vid flera tillfällen, berättas
det.
Även på östra
sidan fanns en tvättbrygga för allmänheten. Den var belägen i älven
nedanför Fogdegatans slut. Den bryggan hade dock inget tak och
höll sig därför stilla på vattnet. Som liten brukade jag hjälpa
mamma att dra tvätten dit på en liten skrinda, som jag ägde.
Även Gunnars fru
Margit minns den tvättbryggan. – Jag bodde på Norra Skane,
och där brukade vi skölja vår tvätt i en damm. Men om vintrarna
var dammen frusen, och då fick vi fara in till Säffle med våra
tvättade kläder, för i älven nedanför Fogdegatan var det strömt,
så där frös det aldrig.
Under den tid
jag arbetade som lärling hos Båt-Johan fick anläggningen en tillbyggnad åt
söder. Det var väldigt trångt i den gamla byggnaden, så utbyggnaden
var verkligen behövlig. Dessutom låg den gamla byggnaden så lågt,
att älven vid högvatten nådde in dit och ställde till förtret.
Vänern var ju inte reglerad på den tiden, så var och varannan
vår hade vi vatten där inne. Den nya byggnaden gjordes något
högre än den gamla. Det såg ut som om tillbyggnaden var på väg
att överfalla den gamla byggnaden. Man skojade om det där och
sa att det såg ut som en tjur som höll på att bestiga en ko.
Väggen mellan gamla och nya avdelningen togs nu bort, vilket
gjorde att det blev bättre med utrymme. Vi kunde då bygga något
större båtar än vi gjort tidigare. Men fortfarande var det enbart
roddbåtar och motorbåtar som byggdes där. Några segelbåtar kan
jag inte minnas att vi byggde hos Båt-Johan.
Båtbyggeriet vid älven
har brunnit två gånger. Sista gången var i mitten på 1990talet
då hela anläggningen gick upp i rök och försvann för alltid.
Men även i slutet av 1930talet drabbades båtbyggeriet av en förödande
brand som lade hela anläggningen i aska. På den tiden tillverkade
vi varje år en utlottningsbåt, som brukade ligga förtöjd ovanför
Strömbron, som reklam för lotteriet. Det var Säffle motorbåtsällskap
som hade hand om det där. Jag vill minnas att det var Yngve Söderqvist
som vann båten det året. Båten klarade sig, men årorna och båtshaken
som låg inne i verkstan brann upp. Efter branden fick jag i uppdrag
att tillverka nya åror, båtshake och så rorkulten, för det skulle
ju vara en sådan också. Det skulle vara av mahogny det där, men
hela virkeslagret var ju uppbrunnet. Efter en del letande bland
brandresterna lyckades jag hitta en planka, som legat utanför
själva verkstan och därför klarat sig från branden. Av den plankan
tillverkade jag sedan åror, rorkult och båtshake.
Efter branden
byggdes båtbyggeriet upp igen, och det såg då ut som det gjorde
nu innan det brann ner sista gången. Båt-Johan byggde sig senare
ett nytt bostadshus uppe vid Tingsgatan. Det huset finns kvar,
men har på senare år fått en tegelfasad. Sedan Båt-Johan flyttat
in i det nya huset hyrde han ut det gamla. I huset uppe vid Tingsgatan
var det skrädderi också ett tag.
När andra världskriget
bröt ut tog det slut på båtbeställningarna. Det blev ju dyrtid
och ont om bensin, och det var ingen som köpte båtar då. Jag
fick då anställning på Säffle Gjuteri och Mekaniska verkstad
som modellsnickare under några år. Under den tiden träffade jag
Margit och vi gifte oss 1943. Det var en besvärlig tid, för jag
låg inkallad i sammanlagt tre år. Man hann knappt komma hem så blev
man inkallad igen. Några år efter krigsslutet, startade pappa
och jag eget båtbyggeri hemma på tomten vid Trädgårdsgatan. Det
var år 1947 minns jag, för pappa skulle då fylla femtio år. När
vi byggde båtverkstaden ville vi ha ett så långt hus som möjligt,
utan stolpar och sådant inuti. Det var ju inte så stora fordringar
på arkitekt och sådant då, utan jag gick till byggmästare Berglind
på Hyttegatan för att få råd. Då satt Stigler där, de var ju
kompanjoner de två. Jag ville veta hur vi skulle göra för att
få byggnaden så fribärande som möjligt. De gav mig uppgifter
på detta, och efter dem byggde vi, och det hela höll tills byggnaden
revs för femtontalet år sedan.
Båtverkstan var
omkring 20 meter lång och uppfördes söder om uthusen, omedelbart
intill grannens tomt. Det var en brandmur utefter hela tomtgränsen
där, och den gick över taket på båtverkstan. Denna fick därför
ett snedtak inåt gården. Till en början tillverkade vi enbart
motorbåtar. De var alla av mahogny, utom den första som var av
furu. Den båten gick till en som hette Eriksson i Slottsbron.
Beställningen fick vi genom en granne till oss som hette Eriksson
och jobbade hos Båt-Johan. Han hade en brorson från Ny socken
som bodde i Slottsbron. När han hörde att vi startat eget beställde
han en båt av oss. Det var en liten båt med utombordsmotor.
Beställningar
på båtar kom hela tiden, så vi behövde aldrig annonsera. Så småningom
började vi även göra segelbåtar. Vi gjorde till exempel två 22:or
av typen skärgårdskryssare, som gick till Skoghall. Det var två teknikdoktorer
anställda vid kemifabriken där som gjorde den beställningen.
Båtarna skulle vara byggda av furu var det sagt och virket skaffade
beställarna själva. De hade uppfunnit någonting som jag tror
hette pentaklorfenol, som vi skulle impregnera virket med. Det
var typiska tävlingsbåtar, långa och mycket djupgående. Kölen
vägde något över tusen kilo. Det var ganska vansinnigt att bygga
så stora båtar i vår lilla verkstad. Höga var de ju också, så det
var ett helt företag att få ut båtarna ur verkstan. Så stora
båtar kunde vi bara bygga en i taget. De där båtarna finns kvar
vet jag. De ska finnas med i en bok om segelbåtar. Det lär finnas
en speciell klubb för just skärgårdskryssare, och det är de som
gett ut den där boken. Den ena båten såldes senare till Amerika
och vann där guldpokalen. 22:or hette de för det var måttet på segelytan.
Det var en typ som gick mycket bra.
Än i denna dag
händer det att folk ringer hit och frågar om de kan få köpa namnskyltar
till sina gamla båtar som är byggda i vår verkstad. Det har funnits
namnskyltar en gång i tiden, men de har kommit bort under årens
lopp. De har kanske tagits loss när båtarna skrapats och sedan
inte blivit ditsatta igen. Och sedan har båten blivit såld flera
gånger om. Har de den skylten som bevis på att vi har tillverkat
båten, så stiger den i värde några tusen kronor. De där skyltarna
göts i metall i mekaniska verkstaden, och sen lät vi förnickla
dem i förnicklingsverkstaden som var belägen under Bengtssons
bageri vid Västra Storgatan.
|