Båtbyggerier i Säffle


Nedanstående text är skrivet av Finn Hjelmström, Säffle. Finn har hållit flera föredrag om båtbyggnationen i Säffle under åren.

Texten kommer att kompletteras med bilder så småningom.
  Båtbyggerier i Säffle
  Att Säffle är en båtstad råder inget tvivel om. Byälven var en viktig transportled och även mindre båtar för fiske och transporter förekom. Så småningom blev även nöjesbåtar alltmer vanliga.
  Bild 1
  Bild 2
  Många av båtarna var hembyggen men det var ju inte alla som var kapabla att bygga en båt och därmed fanns det en marknad för båtbyggerier och båtvarv. Den här sammanställningen skall bara behandla båtbyggerier som fanns i det som nu är Säffle tätort. Skulle vi även titta på Värmlandsnäs, skulle det bli en alltför omfattande redogörelse.
1862 lät Gustav Silvén bygga sitt första fartyg, ett segelfartyg, och detta byggdes på Rolfserudsholmen. Man kan väl inte kalla detta ett skeppsvarv, men det byggdes i alla fall ett fartyg här.
  Bild 3
  ”Maskinisten V Leander har för 2500 kr köpt tomten nr 2 i kvarteret nr 17 i köpingens östra del, belägen mellan elektricitetsverket och älfven. Meningen är att där uppföra en fabrik för motorbåtar”.
Detta kunde man läsa i Säffle-Tidningen i augusti 1907.
  Bild 4
  Men mindre än ett år senare kunde man i samma tidning läsa:
Eldsvåda. Vid 10-tiden i fredags afton stördes vårt samhälles idylliska lugn av kraftiga slag på triangeln, omsider förstärkta med kanonskott och trumvirvlar. Eld hade utbrutit i den nyligen uppförda motorbåtsfabriken härstädes
Man hade tydligen på den tiden problem med brandkåren och beredskapen, och endast en tredjedel av det pliktiga manskapet inställde sig, varför man fick gå skallgång efter ytterligare personal för att bemanna de handdrivna sprutorna. Att fabriken brann ner till grunden är därför inte att undra på. Det verkar dock som om den byggdes upp igen, eftersom man kan läsa om att när Seffle Motorverkstad flyttade till Säffle 1908, så hyrde man lokalerna som tillhört motorbåtsvarvet och redan nästa år så köpte man lokalerna. Enligt Gunnar Skålén fanns det ett varv för tillverkning av pråmar strax söder om nuvarande Kvarnparken. Virket fick man från ett litet sågverk som låg strax intill. När varvet var i drift är inte klarlagt, men enligt Gunnar Skålén fanns det rester kvar när han var barn, d v s i slutet av 20-talet. Det finns väl anledning att misstänka att en och annan småbåt byggdes där också. Kan det vara Johan Erik Johansson (Båt-Johan) som drev detta?
  Bild 5
  Enligt Gunnar Jacobsson låg det någon form av båtbyggeri där senare Jacobssons hyvleri byggdes.
  Bild 6
  I norra änden av Tingsgatan låg ett båtbyggeri som tillverkade roddbåtar och liknande. Detta ägdes av Valfrid Andersson.
  Bild 7
  1920 startades ett företag som fick namnet Motorbåtsvarvet. Var detta låg är lite osäkert. Innan man hade kommit igång på allvar, gick man dock i konkurs. I de då tomma lokalerna anordnades under vintern basar och danstillställningar.
Vilken Säfflebo kommer inte ihåg turistbåten Näcken? Båten byggdes på Jakobssons Industrier och fick namnet Nike. Den användes av Missionsförsamlingen för utflykter, bl a till Västeräng. År 1951 köptes båten av John Larsson fick då namnet Näcken. Båten finns fortfarande kvar och ligger nu i Örebro. På Jacobssons Industrier tillverkades diverse produkter, de flesta med namnet Nike, bl a båtmotorer, och man kan misstänka att en och annan båt också byggdes där. En Nike-motor finns för övrigt på Hembygdsgården i Säffle.
  Bild 8
  Bild 9
  Ungefär där Kaptensgården nu ligger, låg för länge sedan ett litet båtvarv. Det ägdes av Joel Johansson, som själv bodde i Uggla-huset.
  Bild 10
  Bild 11
  När man talar om båtbyggeri i Säffle, är det väl i första hand Säffle Båtbyggeri man tänker på. Detta startades av Johan Erik Johansson, som är mera känd under namnet ”Båt-Johan”. Han startade sin verksamhet 1907 och som lärling anställdes snart släktingen Karl Skålén.
  Bild  12
  De första båtarna byggde han under en presenning. 1912 byggde han en egen verkstad på Södra Tingvallastrand. I början byggde han mest roddbåtar, med snart övergick han till motorbåtar.
  Bild  13
  Båtbyggeriet byggdes till i olika steg
Bild Namn Kristian Eriksson, Axel Julius Karlsson, Gustav Persson, K-E Feldte, Karl Skålén, Albert  Niklasson, David Karlsson, Johan Erik Johansson.
…..men 1939 brann båtbyggeriet, men byggdes upp igen på samma plats och fick då sitt slutliga utseende. 1942 överlät Båt-Johan företaget på sin son, Karl-Erik Feldte.
  Bild  14
  Nu hade kriget kommit och i och med bensinransoneringen så slutade beställningarna på fritidsbåtar att komma. Man hade dock en trygg kundkrets i de svenska rederierna och fick beställningar på livbåtar till bl a Broströmskoncernen och Transatlantic. Även Billeruds bogserbåtar behövde livbåtar.
  Bild  15
  Bild  16
  Bild 17
  När kriget tog slut 1945 spirade åter optimismen och beställningarna på fritidsbåtar började åter strömma in. Från att ha haft leveranstider på mindre än ett halvår, behövde man nu 10-12 månader för att leverera nya båtar och detta betydde att man var tvungen att tacka nej till många beställningar. Det var inte bara till närområdet man levererade båtar, utan så långt bort som till Kristianstad gick det båtar från Säffle Båtbyggeri. En förfrågan från Portugal tvingades man dock tacka nej till. Man hade nu omkring 15 anställda.
  Bild 18
  Bild 19
  Nu blev det dags att börja reparera fritidsbåtarna, som hade legat upplagda under kriget och gistnat.
  Bild 20
  Bild 21
  Bild 22
  Bild 23
  Nu började även båtklubbarna komma igång med sina båtlotterier.
  Bild 24
  Det kanske var de goda tiderna som gjorde att Karl Skålén öppnade eget 1947 tillsammans med sonen Gunnar och började bygga båtar på tomten vid östra änden av Trädgårdsgatan. Man uppförde en byggnad längs den västra tomtgränsen. I början tillverkade man bara motorbåtar, och de flesta var i mahogny. Genom djungeltelegrafen fick man flera beställningar, ibland i konkurrens med Säffle Båtbyggeri. Så småningom började man även bygga segelbåtar. Bl a byggde man två skärgårdskryssare (22:or) av vilken den ena hamnade i USA där den vann Guldpokalen. När plasten kom på 60-talet, blev marknaden för träbåtar mindre och så småningom lade man ner tillverkningen helt.
  Bild 25
  Bild 26
  Bild 27
  Bild 28
  På Säterivägen, där nu Erikshjälpen huserar, byggdes under några år plastbåtar av företaget Polym.
För att återgå till Säffle Båtbyggeri: man klarade konkurrensen från Skåléns ganska bra och det var förmodligen ett gott förhållande mellan dem. Säffle Båtbyggeri var representant för Albin Motor i Kristinehamn och Skåléns köpte sina Albin-Motorer från Säffle Båtbyggeri.
Varje år hade Säffle Motorbåtssällskap ett båtlotteri och de två båtbyggerierna tävlade om att få leverera båten. Det var oftast Säffle Båtbyggeri som drog det längsta strået. Kan detta ha berott på att Båt-Johan satt med i Motorbåtssällskapet styrelse?
  Bild 29
  Men fortfarande hade man order på livbåtar från några av de svenska varven.
Fortfarande var marknaden för träbåtar god, men eftersom tillgången på förstklassigt båtvirke minskade, samtidigt som det var dåligt med återväxten bland båtbyggarna, minskade företagets omsättning.
  Bild 30
  Bild 31
  Bild 32
  Bild 33
  Bild 34
  Konkurrensen från plasten hårdnade och antalet anställda på Båtbyggeriet minskade därmed och så småningom hade man mara en enda anställd som tillsammans med Karl-Erik Feldte skötte ruljangsen. Det är osäkert om han själv utförde något båtbyggeriarbete, förutom att sköta mothållet när Birger Karlsson nitade bordläggningen.
  Bild 35
  1982 arrenderade Karl-Erik Feldte ut båtbyggeriet till Rut Henriksson, som även övertog den siste kvarvarande båtbyggaren. Här drevs nu, tillsammans med RIA, en form av skyddat arbete för att halvdussin arbetslösa personer. Tillverkningen bestod nu av mindre båtar och dessutom reparerade man äldre båtar. Ett problem var nu att det blev ännu svårare att få tag på lämpligt virke till båtarna, speciellt mahogny. Våren 1984 var man dock tvungen att upphöra med verksamheten och lokalerna användes därefter mest som lagerlokal.
  Bild 36
  I maj 1996 brann båtbyggeriet ner till grunden och därmed var alla spåren av båtbyggerier i Säffle borta.
  Bild 37
  Dock seglar fortfarande flera Säffle-tillverkade båtar. Bl a finns 1953 års lottbåt i Slottsbron och har nyligen renoverats.
Fortfarande finns en hel del Säffle-byggda båtar kvar och de är kända för sin höga kvalitet.
Minst 2 båtar, tillverkade i Säffle, har blivit K-märkta av Statens Maritima Museum.
2012
  Segelbåten typ Tärnungen T-u 25 Mia, byggd 1961 av Gunnar Skålén, Skåléns Båtbyggeri AB.
  Bild 39
  Segelbåten typ Andungen 33 Pärlan, byggd 1961 av Gunnar Skålén, Skåléns Båtbyggeri AB. Gunnar Skålén byggde 69 av totalt 82 Andungar.
  c
0000000000