Albin - information om olika förgasare

Mattias Rubin Albins förgasare, 26 MVD, F26 NV, 26 VN och 26 VBN, Vore spännande att höra för och nackdelar med de olika och vilken är er favorit?
 
Bengt Kämpe Någon gång under 50-talet övergav Albin Motor Solex förgasaren med runt flottörhus och monterade Solex bronsförgasare med fyrkantigt flottörhus, denna förgasare kom i 2 olika utförande den ena med 2 grova skruvar som höll flottörhuset. Den andra med 4 klenare skruvar som höll ihop flottörhuset. Jag har rensat 100 tals av dessa modeller men kom aldrig i övrigt på vad som skilde dessa förgasare åt mer än skruvarna..Dessa 2 förgasare blev ett riktigt lyft för Albins motorer, dom var utrustade med emulssions rör och emulssions munstycke som gav rätt bränsleblandning under hela varvtalsregistret. Dessutom fanns det ett evakueringsrör och en liten bränslebrunn där överblivet bränsle samlades och sögs upp av evakueringsröret efter man hade chokat och startat. Detta förgasarehus går det att montera olika luftkonor och bestycka med olika munstycke oavsett vilken Albin Motor man har. Jag var aldrig ute för några som helst problem med dessa fyrkantiga Solex Bronsförgasare. En skala mellan 1 till 10 får dom 12 så bra var dom.
Bengt Kämpe Den nedersta till höger, förgasaren är tillverkad av aluminium och den dök upp på 60-talet. Den höll inte gedigen Albin kvalitet, aluminium är inte så stabil i marin miljö som brons. Evakueringsröret som suger upp bränsle efter chokning finns inte på denna förgasare med risk för bränslespill i kölsvinet. Flottörens fastsättning var mycket sämre än på bronsförgasaren.
   
   
   
   
000000000000  
2021-04-12 10:00 Torsby Småbåtsvarv _ ___ _/) __