Mohammad Ossaili från Latakia, Syrien bygger en syrisk träbåt

Mohammad vill ( för Mohammad är det = skall) bygga en träbåt på ca 5 m. Hur den kommer att se ut vet jag inte än. Det blir en syrisk modell av något slag. Han får tillgång till min varvs-verkstad med alla maskiner och verktyg samt material. Mohammad har beräknat ca 3 månader effektiv byggtid. Mohammad köper en del material själv.

Mohammad och hans far hade ett träbåtsvarv i Lataktia som ligger vid Medelhavet i nordvästra Syrien. De hade två anställda. Mohammad har byggt över 100 träbåtar innan han kom till Sverige med sin familj hösten 2014. Båtarna var mellan 4 - 16 meter avsedda för fiske och fritid. Mellan 1 augusti 2015 och 30 april praktiserade Mohammad på Torsby Småbåtsvarv (hobbyvarv) för att han skulle lära sig svenska hos mig. Det var bara det att han kunde allt mycket bättre än jag så vi behövde aldrig prata med varandra när vi arbetade med de reparationer som vi gjorde på träbåtarna. Vi bytte bl a bord, akterstäv, vindrutor, inredning, motorinstallation m m på Vänersnipor, Campingbåt och Stjärnbåtar.

Vintern 2015-16 bygger Mohammad en modell av syrisk båt i skala 1:10.
Se här: Modell på syrisk fritidsbåt.

Mohammad arbetar i dag på Jobb-Center i Torsby som ligger i övre änden på norra Fryken i Värmland som hantverkare med allt möjligt. Passar honom väldigt bra då han är händig med allt.

Jag kommer att fotografera så mycket det bara går för att dokumentra bygget.
Om inget annat anges så har jag (Anders Wiss) tagit alla fotografier.

2017-04-23

Mohammad kom tillsammans med sin son och frågade mig om han fick bygga en träbåt i min varvs-verkstad på Fridhem i Torsby. Det var inte svårt att säga JA.

2017-05-05

Mohammad hämtar ek som han köpt och har sågats av Gunnar Kock, Önnerud, Torsby. Gunnar Kock invandrade från f d Öst-Tyskland för många år sedan. Gunnar håller på med snickerier och fönsterglas och mycket annat som ni ser utanför hans verkstad strax norr om Torsby. Gunnar gör fina snickeriarbeten (bl a fönster) och han kör med en gammal Trabant med släp som firmabil.

2017-05-05



  Mohammad hämtar ek-virke hos Gunnar Kock.

2017-05-05


  Här går det undan.

2017-05-05


  Eken ligger ströad för torkning i virkesförrådet ca 30 minuter senare på Torsby Småbåtsvarv. Mohammad har mest byggt båtar av mullbärsträd i Syrien. Det har förekommit lite ek också.

2017-05-12

Stäven börjar ta form.

 
  Mohammad använder ett 6 mm koppar-rör som vrangbåge. Jag har en riktig vrangbåge men han vill hellre arbeta med koppar-rör. Här är det förstäven som mallats upp och sågats ur på en 4 mm fanerskiva. Mohammad tar mått och form ur huvudet. Det finns ingen ritning alltså.

2017-05-12


  Här är stävknät färdigt. Förstäven till höger och akterut till vänster. Det är grovt virke i ek.

2017-05-12


  Här ser man haklasken tydligt i förstäven.

2017-05-12


  Spunningen har huggits ur. Toppen på stäven uppe till höger

 


  Kölen läggs ut.

2017-05-14


  Kölen är sträckt och ligger på verkstadsgolvet. Båten blir ca 5 m lång. Det kommer att monteras in en liten diesel inombordsmotor i båten.

2017-05-14


  Haklasken mellan stäven och kölen.

2017-05-14


  Haklask på kölen. Kölen är 10 cm hög och 6 cm bred.

2017-05-15


  Vi hämtar mera ek hos Billy Axelsson, Gönäs, Norum norr om Fagerås väster om Kil. Billy hade i augusti 2016 sågat ner en ca 120 år gammal stor ek. Mohammad vid ekhögen och sonen Adnan vid kärran.

2017-05-15


  Drygt 1 ton krokig ek på kärran på väg mot Torsby. Eken kommer att sågas till spant, och mycket annat till båten.

2017-05-15


  Båtvirket av ek har lastats av och ligger i en enda stor hög utanför verkstaden på Fridhem, Torsby. Stjärnbåtar med nr 156 (närmast) och nr 176 (blå) syns i bakgrunden.

2017-05-20


  Hämtat en 4-skäring i furu hos Rinns Såg AB som ligger ca 10 km öster om Torsby mot Ekshärad. 4-skäringen är 150 x 225 mm tjock o bred och ca 5,5 m lång. Tung sak.

2017-05-20


  4-skäringen inne på golvet i verkstaden och kölen och stävarna på plats.
4-skäringen fungerar som "stapelbädd" för båtbygget.

2017-05-20


  Obs, kölen är fastskruvad på ena sidan. Varför vet jag inte än. Jag var inte där då Mohammad gjorde detta.

2017-05-20


  Akterstäven där propelleraxeln skall ut så småningom. Denna stäv byttes ut efter tag då Mohammad fannen bättre akterstäv som var naturligt krökt. Båten blev då 1 m längre också.

2017-05-23


  Fyrskäringen som båten skall byggas på är fixerad liksom förstäven.

2017-05-23

  Ekspant skruvas fast på akterspegeln i ek. All ek är inte torr utan tagen från "vedhögen" utanför verkstaden. "Veden" har sågats och hyvlats till så det duger till akterspegeln.

2017-05-23

  Överflödigt virke sågas bort från akterspegeln

2017-05-23

  Akterspegeln mäts in och sätts fast.

2017-05-23

  Akterspegeln klar. Allt ärt gjort av ek.

2017-05-25


  Har hämtat mer "ek-ved" som skall bli en båt så småningom.

2017-06-04

Jag har varit borta några dagar (bl a kappseglat med Stjärnbåtar i Långedrag) och då hade det hänt en hel del. Se nedan. Skaffat rostfria 6 mm bultar, brickor och muttrar från Sifverts Skruv i Stockholm till båten.

  Vy från förstäven.

2017-06-04


En tredjedel av spanten på plats.

2017-06-04


Kölsvinet börjar ta form.

2017-06-04


Babords sida.

2017-06-04


Lister på sidorna för att se hur linjen blir.

2017-06-04

Ämnen i ek till spant skänkta av Anders Gustavsson, Unnaryd i Hylte kommun.

2017-06-04


Det som blir över efter spant-tillverkningen ligger utanför verkstaden. En träslöjdare, Kent Stafås, Ekshärad vill ha det som blir kvar. Kent svarvar, snidar o täljer allt möjligt i alla möjliga träslag.

2017-06-09

Mohammad fann en bra krokvuxen grov bit till akterstäv. För att den skulle passa så var Mohammad tvungen att förlänga båten med en meter. Båtens längd är idag ca 5,95 m. Mohammads dotter står till vänster och ser på när hennes pappa hugger ut spunningen i kölen o akterstäven.

2017-06-10


Här har Mohammad satt i den krokväxta biten kommit på plats i aktern. Propelleraxeln skall ut här.

2017-06-10

Akterstäven från en annan vinkel.

2017-06-10


Inga mallar utan det är ribbor som styr hur spanten skall vara. Spanten sitter med ca 15 cm avstånd från varandra. Ganska tätt alltså.

2017-06-10

Förstäven med triangelformade bitar högst upp.

2017-06-11


Alla spant är skarvade och bultas ihop med två bult. Ekbarken kan sitta kvar på flera ställen.

2017-06-11


Här ser vi hur spanten är skarvade.

2017-06-11


Mohammad använder ett 6 mm koppar-rör som vrangbåge. Tar kurvan från ribborna som han har satt dit och överför kurvan till ekbrädan som sedan sågas ut och sätts dit på kölplankan.

2017-06-18


Snart är alla spant på plats.

2017-06-18


Från aktern mot fören längst bort.

2017-06-18

Haklask i förstäven.

2017-06-20


Här spikar (100 x 4 mm galvad) Mohammad fast de sista spanten i aktern. Han förborrade först för spiken.

2017-06-20


Här mäts en bit in som sitter ovanpå akterstäven där propelleraxel skall gå igenom.

2017-06-20


Här sågas biten till i bandsågen.

2017-06-21

Tidningsartikel i NWT som beskriver Mohammads båtbygge från stock till båt.

2017-06-21

2017-06-21


Hämtat kvistfri 19 x 225 x ca 5000 mm fura från Rinns Såg AB öster om Torsby. Tomas Persson på Rinnsågen följer med spänning hur båten växer fram.

2017-06-25


Det har hänt mycket under Midsommar. Avbärarlist, och övre relingsbordet på plats. Bordet är fastskruvat i spanten. Inga nitar. Börjar justera insidan av spanten för vidare montering.

2017-06-25

Balkvägare (tror jag) är på plats i fören. Jag vet inte hur båten skall se ut då det inte finns några ritningar. Mohammad har allt i huvudet. Det finns ingen tvekan under arbetets gång om vad som skall göras härnäst.

2017-06-25


Övre "kölplankan" på plats med urfasningar för spanten. Fastskruvad.

2017-06-26

Balkvägarna är snart på plats.

2017-06-26

2017-06-26


Det har blivit många säckar hyvelspån från spånsugen som körts bort. Plan- o rikthyveln (bredd 300 mm) har gått för fullt.

2017-06-26

Skrotvirkeshögen av ek har blivit större.

2017-06-26


Här fixeras balkvägaren midskepps på styrbords sida med kloss och tving. Balkvägaren skruvas fast i spanten.

2017-06-26


Fixering av ballkvägaren på babords sida.

2017-06-26


Skarven på balkvägaren på babord är snart klar. Snedsågas. Bilden tagen rakt uppifrån.

2017-06-28

Mohammad har börjat med fördäcket. Däcksbalkar i ek. Vi diskuterade splint (ytved) på ek idag. Bark som är kvar kommer han att ta bort. Jag berättade om splintvedens nackdelar för honom.

2017-06-28

Vi pratade motor idag. Mohammad vill ha tag in liten 2-cylindrig diesel till båten. Det gäller all annan utrustning som reglage, avgasrör, ljuddämpare dvs allt som hör till en motorinstallation. Jag har lite krokar ute. Tacksam för tips. Får se vad som händer.

2017-06-29

Bra med plankgolv när man bygger träbåtar.

2017-06-29


"Stapelbädden" och båtbygget står stadigt på plankgolvet.

2017-06-29


Jag har gjort ett längre skaft till skarvyxan som Mohammad fått låna av Bobby Cyrus, Stockholms Båtsnickeri. Skaftet är gjort av en grov gren av körsbär. Får se om det duger och håller. Jag lamell-limmade det i tre lameller. Annars får jag väl göra ett nytt.

2017-06-30

Mohammad filar upp skärpan på bandsågbladet. Ek sliter hårt på bandsågbladet. Har beställt 4 nya blad i dag.

2017-07-02

Förstäven rakt uppifrån.

2017-07-02

Skarndäck vid fören är inpassat.

2017-07-02


Skarndäck på styrbords sida på gång.

 

Skarndäck tar form.

 

Fördäck med grov list i stäven.snart på plats.

 


Det är tätt melan de grova spanten i ek.

 

Däcken snart klara.

 


Mohammad gjorde sig en liten hyvel av en ekbit för att komma åt bättre någonstans. Bättre brödlös än rådlös. Han använde ett Moraknivblad som stål. Han slipade till det för attt passa i falsen.

 


Mycket pluggande på skarndäck.

 

Relingslisten med urdågade "spygatter".

 


Stäven klar.

 


Lagt båten på sidan för att komma åt bättre. Dottern Manal städar i bakgrunden. Mohammad höll hela tiden rent runt båten från spån o annat.

 

 

Mohammad syftar med snöre så att spanten ligger i linje. Är det för högt så slipas spantet ned till rätt höjd.

 

Översta bordet på plats på styrbords sida.

 

Däckslayout. Det kommer troligen att bli en kapp på båten.

 

"Stapelbädden" (225 x 250 x 6000 mm) har tagits bort.

 


Flera bord på plats. Sonen Adnan skruvar i bakgrunden.

2017 augusti.


"Det vill gärna bli bra" säger Mohammad troligen.

2017-08-14

Ragnar Lindstedt, Uppsala kom med en Stjärnbåt nr 141 till Torsby Småbåtsvarv. Samtidigt så hade han med en Albin AD21 som Mohammad fick att sätt in i sin båt. AD21 är en 2-cylindrig äldre dieselmotor. Mohammad ville ha en 2-cylindrig diesel. Nyu saknas bara propeller, lager o axel.

 


Albin AD 2 som Mohammad fick av Ragnar Lindstedt ,Flottsunds varv, Uppsala. Motorn har varit i en Albin 25 tidigare.

 

 


Dags att bordlägga andra sidan.

 


Fyra bord på babord är också klara. Dags att ta styrbords sambord.

 

Bordet läggs i vatten något dygn och sedan tvingas dit med tvingar och domkraft.

2017-08-24

Mohammad förbereder för drevning mellan borden.

2017-09-11

Mohammad har drevat en del mellan borden.

2017-09-11

Drevsnöret hade han skickat efter från Libanon.

2017-09-11


Mohammad lät en smidesverkstad göra ett drevjärn åt sig. Jag hade inget drevjärn. Han håller på och gör en träklubba av syrisk modell också.

2017-09-26

2017-09-26


Fina linjer.

2017-09-26


Det drevas mellan borden med band från Libyen. Mohammad skickade efter en hel kasse med band.

2017-10-01


Båten på rätt köl.
Fördäck i fura.

2017-10-01

Bordläggning i prima Torsby-fura. Inte en kvist.Synd då båten skall målas med vit färg.

2017-10-01

Akterdäck av fura.

2017-10-07


Klart för sjösättning. Mohammad vill prova båten i Fryken innan han går vidare med projektet.

2017-10-07


Fått lite vit bottenfärg på prov i aktern.

2017-10-07


Nu är det nära.

2017-10-07


Går detta bra?

2017-10-07


Kallt i vattnet.

2017-10-07


Titta hon flyter.

2017-10-07


Båten är nästan tät direkt.

2017-10-07

Vacker båt. Mohammad ville ha ett svensk namn och jag döpte henne till det fornnordiska namnet SVEA.

2017-10-07

Gungtest.

2017-10-07

Kantringstest kanske.

2017-10-07

2017-10-07


Vad skall hon heta? Mohammad ville att den skulle heta "Anders". Det ville inte jag. Något nordiskt eller liknande tyckte jag skulle passa bättre. Till slut så enades vi om och döpte båten till SVEA.

2017-10-07


SVEA flyter bra.

2017-10-07

Flera vill vara ombord på SVEA.

2017-10-07

Mohammad har markerat var bak-kanten på kappen skall vara med ett blyertsstreck i relingen på SVEA. Mohammad har även ritat två streck på kölplankan där motors fram- och bakkant skall vara. Jag har sett en liten blyerts-skiss på hur han tror att båten skall se ut i färdigt skick. Inga ritningar alltså.

2017-10-08

I dag tog Mohammad upp SVEA och ställde in henne i verkstaden för vidare arbeten.

2017-10-10

Mohammad har börjat med motorbädden.

2017-10-12 Båten klar för linoljning invändigt. Den råa linoljan kom från Mikael Vendel, Karlstad.
 

2017-10-12

Motorn provas på plats. Han har vägt in SVEA så den ligger i våg.
Jag skall be Mohammad ta mått för propelleraxel och annat som behövs för framdrivningen. Flera har erbjudit sig att skänka dessa detaljer till Mohammad. Behöver en dieseltank också. Koppar-rör finns.

2017-10-12


Med balken som ligger på bägge relingarna så vägde Mohammad in SVEA i våg.
Observera den portabla lyftanordningen bestående av två A-ben, en limträbalk och en kättingtelfer. Den kan jag ta med mig vart som helst och lyfta båtar med då jag hämtar eller levererar. Samäger en bilsläpkärra med en som kör rally i Värmland. Han kör bilar och jag båtar. Vid båtlyft så använder jag två telfra och stroppar under båten.

2017-10-12

Detta är den enda skiss som Mohammad har ritat. Jag hittade den på varvet idag. Skissen visar hur Mohammad har tänkt sig hur båten troligen kommer att se ut. Det finns blyertsstreck på både styrbord's och babord's reling var bakkanten på ruffen/kappen skall vara på SVEA.

2017-10-15

Mohammad har borrat för propelleraxeln på SVEA. Hur han gjorde det vet jag inte. Hann inte med att fotografera. Var på älgjakt.

2017-10-15

Provat med ett rör att det stämmar och det verkar det göra.

2017-10-15

Motorn får pallas upp.

2017-10-15

Alla ojämnheter spacklas och slipas.

2017-10-15

Förstäven färdigspacklad.

2017-11-01

Målning har börjat. Det blandas färg och linolja för att få rätt kulör. Jag tror att det blir åtminstone 5 olika färger. Vi får se.

2017-11-01

Skrovet har målats ljust grått invändigt. Det skall bli en motorbädd med fyrkantrör o U-balkar.

2017-11-06


Skarndäck blev blåmålat också. Motorbädden borttagen. Även den blir blåmålad.

2017-11-14

Idag kom 25 kg propeller, axel och lager till SVEA från Röda Möllan HB i Landskrona. Röda Möllan HB har skänkt detta till Mohammads projekt.

2017-11-14

Adresslappen.

2017-11-14

Propellerpaket från Landskrona till Torsby. Det snöar i Torsby, därav vita prickar på bilden.

2017-11-16

Propellern är på plats på SVEA. Observera att skrofet är spacklat och grundmålat under vattenlinjen.

2017-11-16


Lager o tätning inombords levererats av Båtservice i Karlstad.

2017-11-16

Modern tätning eller "packbox" som det hette tidigare.

2017-11-16

Propellermuttern är inte åtdragen än.

2017-11-16


Motorbädden är blåmålad. På dessa så skall det bli u-balk och 4-kantrör för att få in motorn på rätt vinkel mot propelleraxeln.

2017-11-16


Mohammad har svetsat ihop en stadig motorbädd. Materialet och bockningen är levererat av Smidcon, Torsby.

2017-11-16

Det spacklas o grundmålas överallt på SVEA. Här är det babords aktre hörn på däcket som snyggats till.

2017-11-22

Artikel om Mohammad och SVEA i både Nya Wermlands-Tidningen och i Värmlands Folkblad.

2017-11-28

Motorn är monterad i SVEA. Det har svetsats motorbädd och skruvats med gängstång o s v. Snyggt jobb.

 

2017-11-28


Mohammad har provkört motorn idag.
Titta och lyssna här på Albin AD 21 från 1960-talet Underbart ljud.

2017-11-30

Här kommer hjärtstocken ut. Koppar-röret visar var den kommer ut i akterstäven.

 
  Propellern är slutmonterad.

2017-12-02

Balkarna för durkarna har kommit på plats idag.
Balkarna har även blivit gråmålade.

2017-12-02

Lister för vindrutan på fördäck har också kommit på plats. Det lutar åt att det blir ingen ruff/kapp på SVEA. Det blir en vindruta och kapell. Det går undan.

2017-12-06

Jesper Wilén, Classic Yacht Service AB i Grundsund har gett Mohammad en ratt avsedd för vajerstyrningen på SVEA. Ratten kommer från en gammal julle från Västkusten. Ratten behöver slipas och lackas.

2017-12-07

Hämtat gran-virke från Rinns Såg AB till durkarna på SVEA.

2017-12-12

Förberett för rodret på SVEA. Svetsarbete.

2017-12-12

Durkarna görs i gran och är snart färdiga.

2017-12-28

Inredning är på gång till Svea.

 

2017-12-28

Två stolar till Svea är färdiga för lackning.

 

2018-01-21

Svea har målats lite och propellern har riktats lite och polerats. En del andra småarbeten har blivit utförda.

 

2018-01-30



Fönsterbågarna är gjorda i ek.

2018-01-31

Mohammad har målat första strykningen på båten. Medelhavskulörer.

2018-01-31


Har börjat med sidorutan på babord. Målning och snickeriarbeten.

2018-01-31

2018-01-31

2018 februari Mohammad har varit kontakt med ALMI, Karlstad om att starta eget dvs börja som egen företagare med att bygga, inreda reparera båtar samt allehanda snickeriarveten. Vi har pratat om affärsidé, mål, timpenning, material med mycket mera. Vi arbetar på att han skall bli sin egen så småningom. Det gäller att kunna "krypa bra innan man börjar springa". Intressant.

2018-03-09

Motorhuv och stolar på plats samt lackat däck.

2018-03-09


Blankt fördäck. Fram- och sido-rutan skall bara monteras.

2018-03-09

Akterspegeln på SVEA.

2018-03-09


Blå vattenlinje.

2018-03-09

2018-03-14 Daniel Holmberg, Luleå har ordnat så att Luleå Kustlag sponsrar Mohammad med en komplett styrningsutrustning till SVEA. Se bilder nedan.
2018-03-14

2018-03-14

Kvadrant.
2018-03-14 Hjärtstockens nedre del.
2018-03-14 Trissor som styr vajern mellan ratt och kvadrant. Det går åt 4 st av den stående modellen mitt på bilden.
2018-03-14 Gas och växelreglage till Albin AD2 skänks också av Luleå Kustlag till Mohammads båt.

2018-04-09 Idag kom roderutrustning med Bussgods från Luleå Kustlag till Torsby. Med var även reglage för gas och växel.
2018-04-10 Ivar Walfridsson var och hämtade tank till Mohammads båt.Tanken är gjord 1928 av Emil Dahlman som var plåtslagare i Torsby. Dahlmans Plåtslageri lades ned under 1980-talet. Tanken är gjord i kopparplåt och den har suttit i den båt som han byggde då. Båten köptes senare av Uggla som bodde strax norr om Vassjön som ligger norr om flygfältet i Torsby. Båten ligger övergiven under några granar inne i skogen och är i sådant skick att det går att mäta upp den men inte reparera den. Vi skall hämta den när snön har försvunnit.
 
  Namnet och årtalet är instansat på ena gaveln på tanken.
2018-04-10
Tanken utanför verkstaden. Den rymmer kanske 30 liter. Behövs en ny kran. Koppar-rör är redan ordnat.
2018-04-10
2018-04-12 Svea är snart klar. Monterng av el o tank o roder kvar.
 
2018-04-27 Rostfria röret (1 1/4 tum) för hjärtstocken har blivit gängad i bägge ändar i supportsvarv av Torsby Mekansika Conny Jansson. Muffen och lilla röret till höger var med som prov. Klart i dag.
 
2018-05-01 Mohammad berättade idag att SVEA är klar för provsjösättning. Det är bara några små detaljer kvar. Provsjösättning idag alltså.
Upp på land igen lite senare för att sjösättas officiellt i veckan.
 
2018-05-01 Undrar hur detta skall gå. Mohammad är ivrig att få sin båt i vattnet.
 
2018-05-01 Nu är det nära.
  M
2018-05-01 Liten fin dam. Mycket annorlunda båt för att vara i Fryken.
 
2018-05-01 Lite motsträvig men i ska hon.
 
2018-05-01 Titta , hon flyter.
 
  SVEA i sitt rätta element i Fryken. Medelhavsfärger på båten.
 
2018-05-01 Ligger bra i vattnet vad jag kan se.
 
2018-05-01 Lite problem med kylvatten, luft i bränslet o s v som åtgärdas. Båten skall upp i land igen för slutjustering.
2018-05-09 Idag gjorde vi en lång provtur från Torsby ner till Lysvik där vi vände. Ca 15 nm. Mohammad har haft lite problem med motorn. Bl a bytt blockpackning så nu fungerar kylningen. Oljetrycket är lite lågt än och det skulle Mohammad ta itu med senare sa han. Båten gör knappt 6 knop.
Vi hade motsjö med vita gäss på Fryken när vi gick söderöver. Båtengick helt torrt trots kraftig motsjö. Inte en droppe på vindrutan fram eller på oss ombord. Sjön skvätte rakt ut i sidled.
2018-05-09
  Mohammads dotter Manal kör båten och Mohammad kopplar av. Vi är på väg norrut mot Torsby här. Medvind och Fryken har lugnat sig.
När Mohammad skjutsade hem mig (nyligen höftopererad) så fick jag en nyckel till båten för att kunna åka med båten när jag kan och vill. Kändes väldigt fint. Mohammad pratar bättre svenska nu när han får hålla sig inom sitt gebit.
Jag skall försöka få i min Värnersnipa Felicia med en Albin O-2 i sommar.
(Felicia kom i sjön 2017).

2018-05-10

Här slutar jag min rapportering från detta fantastiska båtbygge. Båtbygget tog ett år. Mohammad har byggt båten på sin fritid.
Det har varit väldigt intressant att följa Mohammad hur han har omvandlat en vedhög av ek till en båt utan ritningar.

Mohammad och jag vill tacka alla som hjälpt till med diverse utrustning på olika sätt. Det har kommit grejer från hela Sverige och jag har presenterat dem i min berättelse. TACK.

Mohammad har börjat prata om att bygga en 12 x 4 meters båt av något slag längre fram.

 

Här ska jag lägga till en bild på båten så småningom då den är i sjön och jag inte åker med den.
2019 Svea var inte i sjön. Mohammad arbetar idag på Torsby kommun som hantverkare.
2020 Svea var inte i sjön i år. Mohammad har fullt upp på kommunen i Covid 19-tider. Mohammad vill byta till en lite mindre motor i Svea.

 

 
0000000000 2020-10-25 21:40

Torsby Småbåtsvarv    _/)